Pampeliška – smetanka lékařská
Je známa převážně svým blahodárným působením na trávicí soustavu. Čistí a podporuje činnost jater, napomáhá tvorbě žluči, čímž usnadňuje trávení tučnějších jídel. Zároveň tato bylina pomáhá čistit ledviny a působí mírně močopudně. Má detoxikační účinky. Zbavuje totiž tělo jedů a čistí krev, čímž pozitivně ovlivňuje mimo jiné i kvalitu pleti. Vedle těchto účinků také snižuje cholesterol a přispívá ke snížení krevního tlaku.

Čaj z pampelišky lze připravovat z čerstvých či sušených listů nebo kořene. Čaj z listů připravíme tak, že čtvrt hrnku čerstvých nebo jednu čajovou lžičku sušených listů zalijeme horkou vodou a necháme pět minut vylouhovat. Připravovat si ho můžete až 3 x denně po dobu celého týdne.

U sušeného kořene krátce povaříme jednu vrchovatou čajovou lžičku ve čtvrt litru vody a necháme louhovat patnáct minut. Můžete ho pít po celý týden. 1 až 3 šálky za den.

Ti z vás, kdo si opatřili kořeny pampelišky na mou radu už o úplňku v Panně, mají možnost zažít velký úklid uvnitř svého těla. Stačí k tomu vypít po douškách v jeden den dva šálky čaje připraveného podle předchozího postupu. Pouze zmenšete množství. Stačí zarovnaná čajová lžička. První šálek vypijte ráno na lačno a hlavně v klidu – vyplatí se pro jednou vstát o 15 minut dříve. Druhý večer necelou hodinu před spaním, ale pozor, nejdříve 40 minut po jídle.

Svému zdraví můžeme také výrazně prospět, pokud budeme smetanku lékařskou běžně používat v kuchyni. Mladé listy lze připravovat na způsob špenátu. Ideální je však jejich přidávání do salátů. Syrové a čerstvé jsou totiž bohaté na vitamín C, A, D, B, betakaroten, stejně tak jako na draslík, křemík a vápník. Obsahují dokonce o polovinu více železa než špenát. List i kořen chutnají lehce nahořkle, což opět vyhovuje našim často přetěžovaným játrům.

Ostropestřec mariánský
Ještě bych vám chtěla představit ostropestřec mariánský – tahle velká rostlina s nádherně mramorovanými listy není nijak náročná na pěstování. Potřebuje jen dostatečnou vláhu a hlavně dost velký prostor. Obyčejně vypadající, nenápadná, malá semena bodláku mají neuvěřitelnou moc.

Vaří se z nich čaje, vyrábí se tinktury, rozemletá či nadrcená se přidávají do jídla. Například do polévek, salátů, pomazánek, lze je sypat i jen tak na chléb s máslem. Tělo si z nich vezme mnoho potřebného. Má to ale jedno úskalí. Na trhu se dají koupit semínka už nadrcená. Pozor na to!

Semínka mají velmi vysoký obsah tuku a také velkou tendenci „žluknout“ Taková surovina vám nepomáhá, ba právě naopak. Jenomže pokud to neznáte, můžete si myslet, že to tak prostě je a nutíte se vypít takový „lektvar“ s odporem.

Proto doporučuji semínka opatřit co nejčerstvější (hlídat datum balení a spotřeby) a ty si namlít či nadrtit doma vždy jen v malém množství. Nejlépe spotřebovat hned ten den. Pokud uchovávat, pak krátce a to v uzavřené skleničce či doze v chladničce.